Udržitelná spotřeba dál posiluje: prodej Fairtrade zboží zaznamenal nárůst!
Udržitelná spotřeba roste. I loni totiž rostly v ČR prodeje zboží s etickou certifikací Fairtrade, která označuje produkty, za něž pěstitelé dostali odpovídající odměnu a které vznikly bez zapojení dětské práce a ničení životního prostředí. Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa, a to o čtvrtinu více oproti předchozímu roku. Mírný nárůst zaznamenal i prodej fairtradové kávy: při přepočtu na šálky kávy vypil každý obyvatel ČR loni v průměru téměř 11 espress připravených z férové suroviny. Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé využívají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, vzrostl o více než o třetinu na 27 milionů Kč.
Udržitelná spotřeba se dostává do čím dál většího povědomí a Fairtrade jí dává velkou podporu.
„Rostoucí prodeje znamenají větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky, které byly zasažené pandemií i souvisejícím narušením mezinárodního obchodu,“ říká Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko. „Jedná se většinou o země, které si na rozdíl od Evropy nebo Severní Ameriky nemohly dovolit žádnou formu kompenzací pro zaměstnance ani podnikatele, takže zapojení do systému Fairtrade bylo pro tamější pěstitele často jedinou pomocí.“
Udržitelná spotřeba bude růst i dál. V Česku se po prvé objeví Fairtrade banány a květiny
V loňském roce se na českém trhu také poprvé objevily dvě celosvětově významné fairtradové komodity: banány a květiny, které se u nás dosud prodávaly pouze sporadicky. Řezaných fairtradových květin se prodalo 668.000 kusů. Jako novinku je do svého sortimentu zařadili řetězce Lidl a Kaufland.
„Pěstování květin je pro země globálního Jihu velmi významné, protože jim přináší potřebnou cizí měnu a tisícům lidí poskytuje práci. Fairtrade usiluje o to, aby tyto přínosy nebyly vyvažované ústupky na straně etiky a ekologie. Proto je důležité, že květiny označené známkou Fairtrade jsou od loňského roku dostupné už i v kamenných obchodech v ČR. Navíc se do obchodů dostaly v době, kdy byli pěstitelé květin významně zasažení pandemií covid-19: během loňského března a dubna zaznamenali pěstitelé z Keni a Etiopie snížení prodejů o 70 až 80 procent,“ vysvětluje Hana Malíková.
Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 508 tun. Zařadil je poprvé do prodeje řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry´s společnosti Unilever.
„Sociálních problémů spojených s pěstováním banánů je mnoho a jsou složité: nízké mzdy, nejistota zaměstnání, omezování práva na sdružování v odborech, zacházení s nezdravými a pro životní prostředí nebezpečnými chemikáliemi bez odpovídající ochrany a další. Naší vizí je spolupracovat s tímto sektorem mimo jiné na tom, aby za těžkou práci, která je spojena s pěstováním jednoho z našich nejoblíbenějších druhů ovoce, dostávali zaměstnanci plantáží důstojnou odměnu. Vítám proto uvedení fairtradových banánů na nové trhy jako další příležitost k tomu, aby se více banánů mohlo prodávat za podmínek Fairtrade,“ vysvětluje Nyagoy Nyong´o, výkonná ředitelka Fairtrade International.
Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě přesáhl 3 procenta. Udržitelná spotřeba roste čím dál tím víc.
Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 968 tun, tedy o 9 % více než v roce 2019. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 691 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 110 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2020 téměř 11 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,2 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 3,1 % (v roce 2019 to bylo zhruba 2,99 %).
„Spotřeba fairtradové kávy u nás rostla i navzdory pandemii covid-19, která například v sousedním Německu způsobila pokles o osm procent. Důvodem je to, že většina prodeje u nás se uskutečňuje v obchodech, nikoliv v kavárnách, které byly zásadním způsobem ovlivněny lockdownem a dalšími protiepidemickými opatřeními,“ vysvětluje Hana Malíková. I tak byl vlivem pandemie meziroční růst spotřeby fairtradové kávy u nás nižší než v předchozích letech.
Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří stále Tchibo Praha, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café a nově čerpací stanice Shell. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.
Nejvíce se tradičně prodalo fairtradového kakaa, mírný nárůst sledujeme u třtinového cukru a u bavlny. Udržitelná spotřeba je trendy.
O 26 % vzrostla v roce 2019 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 2632 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodeje z fairtradových kakaových bobů oproti roku 2019 zvýšila o více než 53 %. Další je společnost Penny Market, která zaznamenala nárůst o 77 %. Třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland, která zaznamenala nárůst o 28 procent.
Mírný nárůst zaznamenaly prodeje fairtradové bavlny. Po loňském poklesu o 12 % na 190 tun letos vidíme nárůst o 14 procent na 216 tun. V letošním roce je opět na prvním místě Lidl, který nabízí svým zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny. Druhým největším prodejcem fairtradové bavlny se stala síť drogerií dm drogeriemarkt, které na svých prodejnách nabízejí nákupní tašky z fairtradové bavlny a zaznamenala nárůst o 69 %. Třetím největším prodejcem je řetězec Kaufland, který pořizuje pracovní oblečení pro své zaměstnance z fairtradové bavlny.
Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 73 tun (nárůst o 7 %). Lídrem v této oblasti je společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben&Jerry´s s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde například o kakao a vanilku).
Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v zemích globálního Jihu na fairtradovém příplatku celkem 27 milionu korun, tedy o více než 36 % než v roce 2019. „To jsou peníze, které mohou použít na projekty, jako jsou budování studní, škol a zdravotnických zařízení, doprava, investice do efektivnějšího pěstování a řada dalších a během koronakrize i zajištění bezpečnosti a zdraví,“upřesňuje Hana Malíková.
Průzkum naznačil opakovaně vysokou znalost Čechů certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE
Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v květnu tohoto roku nechala od společnosti Median opět po roce zpracovat průzkum, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 63 % českých spotřebitelů, 35 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 11 procent respondentů (stejně jako loni). Jednalo se o čtvrté nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenala označení KLASA, Bio a Český výrobek).
Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE – udržitelná spotřeba
Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování a rozvíjela se tak udržitelná spotřeba. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity. Udržitelná spotřeba vytváří celý ekosystém.
Fairtrade Česko a Slovensko, z.s., je platformou organizací občanské společnosti, které se zabývají etikou obchodu, globálním rozvojem, udržitelnou spotřebou, ochranou životního prostředí a lidských práv.
Již od roku 2004 pracujeme na zvyšování informovanosti o principech a smyslu systému Fairtrade na své si přijde právě i udržitelná spotřeba. V České republice a na Slovensku zastupujeme globální organizaci Fairtrade International, jsme garantem vysoké kvality a důvěryhodnosti ochranné známky FAIRTRADE. Monitorujeme český a slovenský trh s fairtradovými výrobky. Udržitelná spotřeba má od nás také podporu. Napomáháme k tomu, aby se fairtradové výrobky v co nejvyšší míře dostávaly do obchodní sítě v ČR a na Slovensku. Vedle spolupráce s obchodníky působíme také na širokou veřejnost, a to prostřednictvím aktivit, na kterých se podílíme, jako jsou kampaně Fairtradová města, Fairtradové školy nebo happening Férová snídaně. Více na www.fairtrade.cz.