Podpořit představil Ondřej Syrový ve svém ONDROvoru
Podpořit se objevilo v jednom z dílů ONDROvoru, který vychází pravidelně na sociální síti LinkedIn. Ondřej Syrový se jej rozhodl vydat i na našem blogu.
ONDROvor, online seriál rozhovorů Ondřeje Syrového, se těší velké oblibě, a to zejména na sociální síti LinkedIn. Do jednoho dílu Ondřej pozval Podpořit a vyzpovídal nás opravdu důkladně. Jelikož ONDROvor vychází pouze v elektronické podobě na LinkedInu, dovolil nám Ondřej vydat jej i na našem blogu. Myslíme si totiž, že obsahuje podrobné informace o tom, jak Podpořit vzniklo a kdo za ním vlastně stojí.
„I přes veškeré překážky se snažíme být neustále pozitivní a snažím se k tomu vést i mé děti, aby se nikdy jen tak lehce bez boje nevzdaly. Neboť bojovat v životě se velice vyplácí.“ To jsou slova maminky malého Štěpánka trpícího centrální svalovou hypotonií. Studentský projekt Popdpořit pro něj dokázal vybrat prostředky na terapii, aby se svou nelehkou nemocí mohl bojovat dál. A pomáhá i dalším.
Přijde mi skvělé, co Podpořit dělá. Zároveň si říkám, že je to vlastně i trochu smutné, protože vaše práce není vlastně řešení. Není to konec. Musí to být pro ty rodiny jako na houpačce. Teď se stalo něco fantastického a lidé jim pomohli. Mají prostředky na léčení, rehabilitace, invalidní vozík atd., ale za pár týdnů či měsíců jsou tam, kde byli. Jsou ty rodiny v situaci, kdy vlastně chodí od projektu k projektu? Od jedné neziskovky ke druhé, protože bez pomoci druhých to nezvládnou? Znovu se postavit do fronty a čekat na pomoc?
Ondra Machač: Vnímáme to stejně. Hodně v poslední době spolupracujeme s nadačním fondem Český mozek. Spousty příběhů jsme poté dokázali posunout k nim, kde jim mohli také pomoci. Právě proto, jak to popisuješ, jsme si dali závazek, že nechceme dělat tisíce příběhů. Ať jich je klidně jen padesát, ale budeme se o ně starat a být s nimi v kontaktu. Je to jeden z důvodů, proč vznikl nadační fond Podpořit. Každý příběh tam má svůj vlastní variabilní symbol a fond jim může pomáhat pravidelně. Díky nadačnímu fondu můžeme oslovovat i firmy, pro které menší částky nebudou problém. Tyto firemní a přímé dary pravidelně podpoří příběhy, které prošly přes web Podpořit, kde se sbírají prostředky z on-line nákupů.
Radim Oulehla: Tou jednou pomocí to nekončí. Jako skvělý nástroj vnímáme právě pravidelné a opakované dárcovství. Ty příběhy mají v sobě hodně emocí. Když se člověk s tím konkrétním příběhem na webu Podpořit ztotožní, může přes nadační fond Podpořit darovat opakovaně.
Zní to tak trochu jako výherní soutěž. A to myslím v dobrém. Prvních padesát projektů, které se nám přihlásí, tak získávají dlouhodobou podporu!
Ondra: V českém e-commerce proteklo za rok 2020 skoro 200 miliard. V průměru se nám daří dostávat z on-line nákupů 8 %. Když se vezme 8 % z 200 miliard, tak věříme, že tam je větší potenciál, než na padesát příběhů. Prostor máme. Jde spíš o naše kapacity. Byl bych nerad, abychom byli nějaký průtokáč na peníze. Chceme zachovat tu kvalitu ve smyslu blízkého kontaktu s lidmi z příběhu. Chceme být u toho a řešit to osobně.
Jak projekt Podpořit vznikl?
Radim: V 17 jsem založil první internetový obchod na vodní dýmky a druhý s doplňky pro fitness. Jelikož pocházím z Vysočiny, tak když jsem odcházel na vysokou školu NEWTON College do Brna, oba e-shopy jsem prodal. Chtěl jsem však i při studiu dělat nový projekt, který by měl přesah. Narazil jsem na zahraniční platformu Give as you live a chtěl jsem nápad přinést i do Česka. Díky e-shopům jsem pronikl do affiliate marketingu, na kterém vlastně Podpořit vyrostlo. Projekt jsme představili i na škole a lidé se začali hlásit, že nám s tím pomohou.
Ondra: Já jsem v té době pracoval pro penzijní fond České pojišťovny. Na Facebooku jsem zaregistroval Radimovu ukázku prvního draftu projektu Podpořit a hodně mě to zaujalo. Radim byl na začátku hodně nastavený dělat vše sám. Dnes je nás 11.
O tom, jak Podpořit Funguje
Jak celý projekt funguje?
Radim: Jsme dobročinný fintech. Uživatel si na našich stránkách může vybrat z více než 1000 e-shopů. Přes ně může nakoupit a přispěje na dobrou věc. Nestojí ho to nic navíc a cena nákupu je stejná. Jsou to e-shopy, které nám pošlou určité procento z nákupu. V průměru je to zmíněných 8 %. U typu služeb jako pojištění je to klidně až 25 %. Naopak u elektroniky jsou příspěvky nejmenší – půl procenta až procento. Jde o to takový nákup označit právě tím, že na e-shop vstoupíte přes naše stránky Podpořit nebo si stáhnete z webu doplněk do prohlížeče, který vás na partnerský web vždy upozornění, když na něj přijdete.
Ondra: Ještě se to dá popsat slovy, že Podpořit je dobročinný nástroj, přes který člověk může pomoci, když normálně nakoupí na e-shopu přes náš proklik.
Naslouchátko pro Terezku stálo sedm tisíc, které rodina nebyla schopná ušetřit během roku.
Cílem je tedy vybrat prostředky na pomoc lidem, za kterými stojí silné a často neveselé osudy. Jak vybíráte, komu pomůžete?
Radim: Na začátku jsme příběhy vybírali sami a bylo těžké vůbec někoho najít. Dnes je Podpořit více známé a oslovují nás jak neziskové organizace, tak sami rodiče dětí s různým postižením. Máme pořadník a snažíme se to brát postupně.
Ondra: Je tu i jeden příběh, kde se nám zatím díky covidu nepodařilo zrealizovat předání. Máme vybrané prostředky pro Dětský domov Loreta na výlet do Zoo. Jsou tam děti, které třeba nikdy neviděly žirafu.
Na webu je vidět vždy jeden příběh, na který se vybírá. Pokud již máte pořadník, má smysl vás kvůli čekací listině oslovit? Neuvažujete, že by se vybíralo na více příběhů najednou?
V pozadí příběhů jsou často maminky, které nemají na nějakou velkou propagaci čas, protože se starají o své handicapované dítě. Nechceme příběh tedy jen zveřejnit a opustit ho. Proto jdeme cestou vždy jen jednoho příběhu, který má náš plný support.
Radim: V podpořit se vlastně nemůže stát, že se na nějaký příběh nevybere. Má tedy smysl se na nás obrátit. Vždy splníme, co jsme si zadali.
Ondra: Raději méně příběhů a udělat to kvalitně na 100 % než mít stovky příběhů
a úspěšnost 70 %.
V roce 2020 jsme pomohli: Domovinka v Plzni Diakonie ČCE, Chráněné bydlení Ovečka, Děti s mozkovou obrnou, Vánoční příběhy, Eliška se vzácnou nemocí CDKL5, Filípek s vadou dolních končetin, Štěpánek se svalovou hypotonií, Šimonek s poruchou CFC syn-drom, Počítače dětem.
Kolik příběhů máte nyní ve frontě?
Radim: Tuším, že jich čeká sedm (leden 2021).
Ondra: Seznam byl delší. Před Vánoci jsme však spustili platformu Vánoční příběhy, kde se podařilo vybrat na pět příběhů najednou.
Vybíráte na notebooky, hygienické prostředky, ortézy. Zní to jako relativně malé částky. Tisíce až nižší desetitísíce. Většina podobných sbírek jde často do statisíců. Proč jdete touto cestou?
Ondra: Na začátku Podpořit nedokázalo generovat příspěvky tak rychle a zájemců bylo hodně. Trvalo tak 3-4 měsíce, než se prostředky vybrali. Lidí, kterým pomůže částka do dvaceti tisíc v krátkém čase, je velká spousta. Naslouchátko pro Terezku stálo sedm tisíc, které rodina nebyla schopná ušetřit během roku. Až tak jsou ti situace v některých rodinách náročné. Navíc nechceme být žádným průtokáčem na dary, který nám zvedá čísla na webu. Chceme být v osobním kontaktu s lidmi v příběhu. Předání probíhá osobně. Bavíme se, jak bychom mohli pomoci dál třeba ve tvorbě webu nebo sociálních sítí. Jsme s nimi dlouhodobě v kontaktu a zajímá nás, co se děje dál.
Jak dlouho nyní trvá, než se na příběh podaří vybrat prostředky?
Ondra: Dobročinnost je kupodivu sezónní věc. Například Vánoce jsou hlavní období, kdy lidé mají nejvíce touhu přispět a pomoci. V našich Vánočních příbězích se tak vybral jeden příběh dokonce za 60 vteřin.
Radim: V průměru trvá dva měsíce, než se podaří příběh naplnit.
Sledovat těžké lidské příběhy každý den není jednoduché. Jak jednotlivé příběhy v Podpořit prožíváte?
Ondra: Nebudu lhát, že na osobno slza neukápne. Je to silné. Tohle není věc, kte-rou zažijete každý den. Když jsme předá-vali prostředky v Diakonii v Brně, měl jsem deset minut zpoždění. Celý tým už byl na místě a řešili s paní ředitelkou administrativní věci. Bránu mi otevřeli svěřenci Diakonie. Když jsem řekl, že jsem z Podpořit, nepus-tili mě dál a šel jsem s nimi pracovat na zahradu. Strávil jsem tam nadšenou půl-hodinku a byl to nepopsatelný zážitek. I to chování těch lidí, když ví, že vy jste ti, kdo jim pomáhají.
O dalších projektech Nadačního fondu Podpořit
Zmínili jste platformu Vánoční příběhy. Co to je a jak to pomáhalo?
Ondra: Všichni jsme studenti Newton College. Máme tradici, že ve škole před výtahem máme stromeček, na kterém jsou kartičky s různými částkami. Každý rok se pomáhá nějakému příběhu. V rámci covidu toto bohužel padlo, protože to bylo závislé na přítomnosti ve škole. Chtěli jsme s tím pokračovat a přehodit to do on-line prostředí, tak jsme požádali kamarády z digitální agentury Vesmírné kuře. Vybralo se 33.000,- Kč s tím, že prvních 10.000,- Kč padlo již v první minutě.
Ta platforma má široké využití. Ať už pro jednu konkrétní firmu, která by sbírala příspěvky nebo se může spojit několik firem či škol. Letos jsme příběhů dělali víc. Češi jsou poměrně soutěživý národ a když vidí, že zbývá třeba 8 % a je to například 1.000,- Kč, tak jsou ochotni přispět i více , i když přišli se záměrem přispět 500,- Kč. I to je důvod, proč vybíráme menší cílové částky a máme více příběhů. Můžeme k tomu zmínit jeden zajímavý fuck-up.
Co se stalo?
Ondra: Podařilo se nám domluvit spolupráci s platební bránou Stripe. Jen to fintech Unicorn, který patří mezi největší platební brány na světě. V kódu se nám ztratil task na subscription (odběr). Tím se stalo, že odběr na měsíční bázi měli nastavení všichni. Lidé z testovacího týmu poslali přes kartu platbu. Uběhl měsíc a lidi začali zjišťovat, že se jim strhávají další dary. Trvalo až do druhého dne, než jsme to našli a začali to rušit a vracet peníze zpět.
Nemáte občas tendenci, když vidíte, že zbývá kousek a déle se to nehýbe, to doplatit, aby byl příběh úspěšný, protože za to cítíte odpovědnost?
Ondra: V týmu je hodně lidí, tak se to dá rozprostřít. Začátek příběhu je nejtěžší, tak pomáháme spíše na začátku, než se příběh dostane na 30 %. Je pravda, že naše úplně první dva příběhy jsme doplatili, aby se to pohnulo, protože jsme měli domluvené další příběhy. Každý příběh nese stopu příspěvku i někoho z nás.
Radim: Na Vánoce se nám ozvala paní ředitelka z nadačního fondu Český mozek, kde bylo potřeba vybrat asi pět tisíc. Na to jsme se složili sami.
Pojďme se podívat na stranu e-shopů. Na webu jich máte přes 1000. Jak je hledáte a navazujete spolupráci?
Radim: Nejjednodnušší cesta jsou agentury, které mají affiliate sítě. Tyto agentury jim zajišťují podobné spolupráce. Je třeba splnit podmínky jednotlivých e-shopů, jak je máme komunikovat a propagovat. Pokud to potvrdí, tak máme přístup ke všem nástrojům, které potřebujeme k zalistování na našem webu. Najít nové e-shopy tak není složité. Složitější část přichází, když se to snažíme technicky propojit, protože každý e-shop má nějaké technické specifikace. Přidat třicet e-shopů trvá cca pět hodin. Nejdéle nám trvá vytvořit profilu obchodu nějaký obsah, který se bude dobře indexovat ve vyhledávačích.
Ty agentury zní jako tržiště e-shopů, kteří se chtějí účastnit dobročinných akcí.
Ondra: Kéž by to tak bylo. Motivace těch e-shopů není dobročinnost. Pro většinu je to levnější marketing, než strkat peníze do PPC kampaní. V rámci našeho obratu už jsme přivedli přes milion. My z toho máme v průměru těch 8 %. Jim je jedno, co s odměnou za přivedeného zákazníka děláme z odměn za to, že budou u nás zalistovaní a děláme jim propagaci. Zatím máme podmínky jako kdokoli jiný.
Co znamená zalistování?
Ondra: E-shop je v našem vyhledávači a je zde měřitelný proklik. Je to dobrý v rámci SEO. Kdo je u nás, tak mu to zlepšuje SEO a je lépe vyhledatelný.
Na webu však máte zalistovány jak ty affialte e-shopů, tak ty domluvené speciálně na dobročinnost. Stále nevidím rozdíl.
Ondra: Ty affialite třeba extra nepropagujeme na sociálních sítích s jejich akcemi na zboží, služby a podobně. Máme je v seznamu na webu a každý, kdo tam nakoupí přes Podpořit, tak nákupem přispěje na dobrou věc. Energii věnujeme těm e-shopům, které s námi mají speciální spolupráci právě s cílem přispět na dobročinnost přímo do nadačního fondu. Těchto spoluprací nemáme moc, ale o to víc se snažíme dát nějakou přidanou hodnotu.
O budoucnosti Podpořit
Co chystáte za novinky?
Ondra: V roce 2021 chystáme nový doplněk do Shoptetu. Některé affiliate systémy jsou pro e-shopy finančně dost náročné. Díky tomu doplňku budeme moct zalistovat i obchody, které nebudou mít affiliate systém zavedený.
Radim: Věříme, že ten doplněk nám to hodně pomůže zautomatizovat a získáme více e-shopů. Umožní, aby nám předal všechny data a mohli ho zalistovat. Vyplní popisky, názvy a procentuální provize. Zároveň bude zahrnovat i analytiku, kolik nákupů šlo přes náš web. Chceme i více prohloubit spolupráci se Stripe, který chceme mít jako platební bránu na webu.
Ondra: Podařila se nám domluvit spolupráce s E-smlouva – nově Signi. Prezentujeme se jako dobročinný FinTech a je opruz podepisovat smlouvy ručně, vše skenovat, někam založit atd. Takhle i naši spolupráci s lidmi z příběhu můžeme dělat elektronicky přes tento nástroj. Automatizaci těchto úkonů vidíme jako klíč, jak to posunout, protože administrativa nám bere čas na rozvoj.
Radim: Do budoucna bychom chtěli vlastní platební karty, ale k tomu je nutná bankovní licence a je to běh na roky. Dala by se nahrát do telefonu a používat. Zatím nejsme tak velcí. Musíme na to uzrát.
Ondra: Chceme dále zalistovávat neziskové e-shopy. Od nich nechceme žádné procenta, ale dáme jim prostor na propagaci. Z jednoho průzkumu jsme vyčetli, že lidem nestačí jen dobrý pocit a chtějí nějakou hmotnou věc. Proto neziskovky dělají e-shopy, kde příspěvkem člověk i něco koupí. Většinou jim však pokulhává propagace, a proto jim chceme pomoci.
Nedávno jsem viděl na jednom webu na konci nákupu, že jsem mohl zaškrtnout, abych přispěl na dobrou věc. Není i toto cesta?
Ondra: Bude to doplněk č. 2. Podpořit má koncept, že příspěvek na dobrou věc nestojí uživatele ani korunu navíc. Příspěvek jde ze strany e-shopu a nikoli zákazníka. Tento způsob by šel tak trochu proti této myšlence. Pro on-line nákupy tak zůstane stávající doplněk č. 1 a ta dvojka by fungovala pro Nadační fond. Dá tak zákazníkovi šanci přispět i ze svého, pokud bude chtít.
Sháníte pro projekt Podpořit investory?
Ondra: Úplně nechci říkat, že se tomu bráníme. Trochu se obáváme, že by nás investor tlačil do propagace zboží e-shopů a byla by to honba za čísly, než za snahou pomoci lidem. Druhá věc je, že investor by chtěl nějaký % podíl. Zatím si nemyslíme, že to potřebujeme. Zázemí máme dobré a investice by tak šla případně na naše výplaty či reklamu.
Reklamu dokážeme získat v rámci neziskové organizace, jelikož mají v rámci Google grantu možnost získat až 10.000 USD měsíčně na PPC. Jsme u nich nyní v procesu verifikace, abychom si na tento příspěvek taky mohli sáhnout. Utratit 250.000 měsíčně na PPC není taková sranda. Zakládáme si na silné komunitě. V dozorčí radě Nadačního fondu máme lidi ze svého okolí a neziskových organizací, tudíž podporu máme, aniž bychom se museli hnát za čísly. Nechceme to urvat za každou cenu. Máme nějaké zásady a těch se držíme.
Radim: Chceme si zachovat kontrolu. Dobročinný projekt s investorem už nevypadá zas tak dobročinně. Stejně jako studentský projekt s investorem.
Zmínili jste, že Podpořit má nadační fond, kde každý může pomoci napřímo. Jak se vlastně zakládá nadační fond?
Ondra: K tomu máme jednu historku. V současné chvíli máme s.r.o. a nadační fond. Když chce člověk podnikat, je to snazší než dělat neziskovku. V rámci nadačního fondu je nutné mít veřejnou sbírku. Aby si člověk založil veřejnou sbírku, tak musíte doložit asi jedenáct dokumentů. Jedním z nich je bezdlužnost. Tu musí potvrdit zdravotní pojišťovny. A tady přichází háček. V rámci ČR existuje i speciální zdravotní pojišťovna pro zaměstnance Škodovky. Je to papír, který na pobočce jakékoli pojišťovny získáte za tři minuty.
Jenže sem se zajít nedá. Volali jsme tam, že to potřebujeme urgentně a je to na dobročinnost, ale ze zákona mají třicet dní. Pak se nám stalo, že pojišťovna Ministerstva vnitra nám třicátý den napsala, že naši žádost nemohli přečíst. A to jsem ji vyplňoval na jejich webu. Odpověděl jsem jim a běžela nová 30 denní lhůta. A dokud nemáte souhlasy od všech pojišťoven, dál se nehnete.
Je to paradox. Maminka dí-těte si založí transparentní účet, ale nemůže ho veřej-ně propagovat, pokud ne-má veřejnou sbírku. Byl by to trestný čin.
Může si transparentní účet založit i sám rodič pro své dítě?
Radim: Ano, ale nemohou ho komunikovat, pokud nemají veřejnou sbírku. Bez toho jde vlastně o trestný čin, i když vybírá peníze na své postižené dítě. Ty maminky chodí do práce, starají se o děti v těžkých situacích a do toho musí řešit ty papíry.
Ondra: Navíc transparentní účet se nedá zveřejnit. Jde to proti GDPR, protože tam jsou jména konkrétních dárců. Pokud nemáte souhlas se zveřejněním jména, tak není možné transparentní účet použít. Dá se to vyřešit proklikávacím formulářem. To však znamená, že ta máma musí řešit nějaký web. Což není levné a stojí to čas. Je to paradox, že transparentní účet si ta maminka založí, ale nemůže ho jednoduše použít. Proto nabízíme rodinám náš nadační fond, který mohou použít a každý příběh tam má svůj variabilní symbol.
Jestli to chápu správně, tak jeden účet nadačního fondu jde využít pro více příběhů? To by vyřešilo i případné čekací listiny, než se příběh dostane na web Podpořit.
Ondra: Přesně. I když příběh u nás na webu skončí, může běžet dál. Nebo se naopak objeví dříve v nadačním fondu, než se v rámci plánu objeví na webu. Maminky pak mohou legálně číslo účtu propagovat. Navíc, abychom mohli dosáhnout na různé granty, jako třeba zmíněný Google, je třeba mít certifikát pro neziskovou organizaci. Ten jsme ale pro web Podpořit nezískali, protože se to tváří moc komerčně. Nadační fond má tak větší šanci tento certifikát získat.
V loňském roce jste měli i úspěšnou Hithitovou kampaň. Podařilo se vybrat 135.000,- Kč. Na co vybranou sumu použijete?
Ondra: Část už jsme použili na založení nadačního fondu a zbylá část půjde na tvorbu webu a získání certifikátů. Certifikáty pro neziskovky umožňují třeba lepší podmínky ve snížených maržích. Například za platební bránu se běžně hradí 2-4 % a díky certifikátu se můžeme dostat na půlku. Dále prostředky použijeme na vývoj webu Podpořit a zmíněných doplňků.
Podpořit.cz vnímáme jako celoživotní projekt.
Máte nějaký vysněný e-shop, se kterým byste chtěli spolupracovat?
Ondra: Od začátku se snažíme dostat do Alzy. Měsíc jsme ji měli na listu, ale pak nás vypnuli. Alza zastává názor, že peníze chce rozdávat svým jménem a nikoli přes platformy. Stále to zkoušíme.
Radim: Ještě by se mi líbil Rohlík, ale tam jsme to ještě nezkoušeli.
Cítím mezi Alzou a Podpořit podobnost, že každý máte svou cestu a představu, které chcete být věrní. Alza chce pomáhat přes vlastní jméno a vy se nechcete nechat tlačit investorem někam, kde by se ztratila hlavní myšlenka.
Radim: To je asi pravda. To nás nenapadlo.
Ondra: I tak to budeme zkoušet dál (smích). Nemusí to být zalistovaný e-shop, ale partner našeho nadačního fondu, kde mohou jít cestou přímých darů pod svým jménem. Míříme do e-commerce a nemůžeme tak chtít nikoho menšího než jedničku tohoto segmentu. Byl by to skvělý ukazatel i pro ostatní e-shopy, že Podpořit má kvalitu a důvěryhodnost.
Nabízí se otázka, kde na to jako studenti získáváte finance. Co vás živí?
Ondra: Rodiče. Kapesné dělá určitou část. Většina z nás má však zkrácený úvazek při škole. Naše meetingy tak začínají většinou okolo osmé, kdy mají všichni po škole a po práci, a končíme o půlnoci.
To se s rodiči asi moc nevidíte. Přes den škola, pak práce a večer až do půlnoci jedete Podpořit.
Ondra: (smích) Vídám rodiče tak jednou měsíčně max. Většinou si s rodiči častěji volám o Podpořit, než jak se mají. Mamka nám hodně fandí a snaží se každý příběh promovat ve své práci. Občas to nabírá podoby profesionální deformace. Na Vánoce jsem přijel domů a v předsíni jsem viděl dvě krabice z webové parfumerie Notino. Hned jsem se ptal, kdo to nakoupil, že jsem v seznamu nákupů za poslední týden Notino nikde neviděl a kdo na to zapomněl. Byla to právě mamka a hned to vlastně i vyvolalo debatu, jak si na to může vzpomenout běžný uživatel, když zapomene i vlastní máma (smích).
Je Podpořit jen školní projekt a po získání titulu budete mířit kariérně jinam nebo se v Podpořit vidíte i za 10, 20 let? Je to ten dream job?
Ondra: Vidím to jako celoživotní projekt. Věřím, že dokážeme vymyslet ten systém tak, že nás každého uživí. Asi to nebudou sto tisícové částky měsíčně. Máme plán, že než vystudujeme, tak aby Podpořit zaměstnávalo na full dva lidi. Pak máme rok čas, než dostudují další atd. Chceme dále pokračovat v přednáškách u nás na VŠ a shánět další dobrovolníky, kteří se v tom uvidí. Zároveň chceme pomáhat i neziskovkám, který mají na svou propagaci budgety, což by také mohl být segment, který nás může živit.
Vaší obživou by tak byl marketing pro další neziskovky než aby zisk generovalo Podpořit?
Ondra: Ano. Například v té Diakonii mají částku na nějakého člověka, který by se jim staral o sociální sítě, bez kterých se dnes ten fundraising dělá těžko. Mají problém, že jim tam někdo nastoupí, je tam 2-3 měsíce a odejde za lepší prací. Čas věnovaný k zaškolení tak vyjde vniveč. Sami nás oslovili, že by chtěli třeba nové logo nebo spravovat sociální sítě či vyřizovali granty. My bychom si to vzali na stálo. A tohle zní z velké části neziskovek. Pro konkrétní lidi je to jen přechodná práce, ale my bychom to mohli zaštítit systémově.
Tak si říkám, co na té škole vlastně děláte, když při tom děláte dobročinnost, nadační fond a marketing (smích). Já jsem myslel, že studovat na inženýra je docela dřina.
Radim: Jsme v produktivním věku (smích). Dá se to se školou dobře skloubit. Máme tam spousty seminárních prací a různé projekty, které napasováváme v rámci předmětů právě na témata, která řešíme nebo budeme řešit v Podpořit. Učíme se tak na reálném produktu a zároveň si to trochu usnadňujeme.
Ondra: Více jak půlka týmu je na dálkovém, kombinovaném studiu. Přes týden pracuji, po večerech mám Podpořit a o víkendu studuji. Jediný, kdo to tak odnáší, je maminka. Taková vtipná historka je, že jsem měl nedávno zkoušku z práva a vytáhl jsem si otázku: Založení nadačního fondu. (smích)
Ondra: Popsal jsem to od A do Z i se všemi poplatky a profesor mi sdělil, že takhle dobré odpovědi u zkoušky ještě neslyšel. Propojujeme školu rovnou s praxí.
Napadá vás něco, co nezaznělo a chcete doplnit?
Ondra: Rád bych doplnil, že jsme otevření každé spolupráci a vždy se dá vymyslet nějaká win-win situace pro obě strany. Na každý e-mail o spolupráci reagujeme. Začalo to pomáháním přes nákupy a nyní už máme nadační fond. Chceme vlastní platební kartu a pomalu rozjíždíme marketingovou agenturu. Je strašně důležité, že jsme studenti, máme na to čas a máme takové inkubační období, kdy jsme chráněni před velkým světem a závazky typu rodina atd. Chceme tak toto období využít, co nejlépe.
Rozhovor vznikl v lednu 2021. Ondra Syrový – LinkedIn.