Lidé při nákupech více zohledňují udržitelnost. Více než 60 procent Evropanů se snaží snižovat svou uhlíkovou stopu.

Většina Evropanů si myslí, že by výrobci i obchodní řetězce měly dělat více pro ochranu životního prostředí. Více než polovina obyvatel Evropy při svých nákupech zohledňuje jejich postoj vůči udržitelnosti. 6 z 10 lidí v Evropě aktivně pracuje na snižování vlastní uhlíkové stopy. Dále se snaží omezit plýtvání potravinami, snížit spotřebu plastů a častěji vynechávat maso či mléčné výrobky. Vyplývá to z aktuálního výzkumu FMCG Gurus pro ProVeg Česko zaměřeného na to, jak téma udržitelnosti ovlivňuje nákupní chování zákazníků i jejich vnímání značek a obchodních řetězců. 

Tématu snižování uhlíkové stopy ve výrobě a retailu se bude ve čtvrtek 23. září věnovat také webinář, který organizuje ProVeg Česko zdarma pro širokou veřejnost. O vlivu jednotlivých kategorií potravin na klima bude mluvit děkan FTOP VŠCHT prof. Ing. Vladimír Kočí. Ph.D.MBA. Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti poradí, do kterých konkrétních cílů udržitelného rozvoje lze toto téma zahrnout. Realizaci v praxi ukážou odborníci ze společností IKEA a Unilever. Chybět nebude ani podrobnější prozkoumání výsledků průzkumu FMCG Gurus, který přinesl závěry níže. 

Lidé jsou ostražitější vůči firmám a více se sami zapojují do boje za zdravou planetu

I v souvislosti s pandemií koronaviru jsou lidé čím dál více ostražití vůči postojům firem k tématu udržitelnosti. Jejich podíl vzrostl celosvětově ze 35 na 46 %, v Evropě pak ze 30 na 43 %.  Více než polovina Evropanů a Evropanek zároveň aktivně vyhledává informace o udržitelných iniciativách a zohledňuje je při svém nákupním rozhodování. Nejvíce se zajímají o snižování uhlíkové stopy (svět 70 %, Evropa 66 %), globální oteplování (svět 68 %, Evropa 62 %) a obaly šetrné k životnímu prostředí (svět 51 %, Evropa 46 %).

Spotřebitelé a spotřebitelky jsou aktivní nejen ve vyhledávání informací o praktikách firem, ale sami se snaží chovat tak, aby omezili svůj dopad na životní prostředí. Za poslední rok nejvíce vzrostl podíl těch, kteří se snaží snižovat svou uhlíkovou stopu, a to dokonce o 30 % (2019: 33 %, 2020: 63 %). Dále se lidé nejčastěji snaží omezit plýtvání potravinami a snížit spotřebu plastů.

Stále více obyvatel Evropy řeší stravu a cíleně omezuje spotřebu masa

Zároveň si lidé uvědomují i to, že na stav životního prostředí má vliv i to, jak se stravují, a každý druhý proto za poslední rok provedl změny ve svém jídelníčku. Mimo již zmiňované snahy o menší plýtvání jídlem se lidé nejčastěji zaměřují na výběr lokálních produktů a snižování či úplné vyřazení masa a mléčných výrobků. Ke snižování konzumace živočišných produktů přispívají vedle environmentálního aspektu i další, osobnější motivace – vnímání rostlinných potravin jako zdravějších či snaha o zlepšení nutriční hodnoty jídelníčku. 

„Flexitariánství a reduktariánství je novým trendem, u kterého lidé konzumují maso a živočišné produkty jen příležitostně nebo jejich spotřebu cíleně omezují z nejrůznějších důvodů, často kvůli vlastnímu zdraví, ekologickému aspektu, novým chutím či právům zvířat. Tento trend rozhodně vítáme, naším hlavním cílem je totiž snížit spotřebu masa a dalších živočišných produktů o 50 % do roku 2040. Pomoci může každý z nás. Ať už zvolíte rostlinné pondělky, vyzkoušíte veganské obědy nebo rostlinnou stravu o víkendech, vliv na vaší osobní ekologickou stopu bude značný. Už jen výměna jednoho hovězího burgeru za sójový ušetří tolik vody, jako kdybyste se 4 měsíce nesprchovali,“ říká Martin Ranninger, ředitel ProVeg Česko.