IBM podpoří udržitelnost oceánů

Nueva Pescanova Group a IBM (NYSE: IBM) spolupracují na sledování mořských produktů společnosti Nueva Pescanova na platformě IBM Food Trust, což je síť založená na blockchainu, která má pomoci zajistit sledovatelnost produktů napříč dodavatelským řetězcem. Řešení je založeno na tzv. GDST standardech (Global Dialogue on Seafood Traceability 1.0) a je v souladu s klíčovými opatřeními OSN, které mají pomoci dosáhnout zdravého a produktivního mořského života a podpořit udržitelnost oceánů do roku 2030 zajištěním sledovatelnosti mořských plodů. Standardy GDST umožňují interoperabilitu mezi systémy sledovatelnosti mořských plodů a pomáhají zajistit, aby se klíčová data z každého článku v hodnotovém řetězci shromažďovala a zaznamenávala digitálně. 

Jak platforma podporuje udržitelnost oceánů

Projekt začal sledováním dvou klíčových operací společnosti Nueva Pescanova: lovu garnátů v Argentině a pěstování krevet Vannamei v Ekvádoru, což bude doplněno zpracovatelskými a marketingovými aktivitami společnosti ve Španělsku. „Lovíme, rosteme, zpracováváme a uvádíme na trh udržitelným způsobem,“ říká Ignacio González, generální ředitel skupiny Nueva Pescanova. Udržitelnost oceánů je pro ně velmi důležitým tématem. „Prostřednictvím tohoto ambiciózního projektu chceme nabídnout našim zákazníkům po celém světě přísné a podrobné informace o sledovatelnosti našich produktů z mořských plodů, od jejich původu, až po jejich cestu na stoly zákazníků. Nyní je čas, aby se podniky v odvětví mořských plodů začaly zabývat standardy GDST. “ 

„Naše platforma sdružuje členy celého dodavatelského řetězce a nabízí prostor pro výměnu a sledování informací o potravinářských výrobcích, jehož cílem je posílit důvěru uživatelů, protože je vytvořen digitalizovaný a transparentní řetězec transakcí, který nelze upravit,“ vysvětluje Javier Olaizola, ředitel divize služeb IBM Španělsko. 

Každý člen blockchainové sítě si může zobrazit sdílená data o produktech podle úrovně jejich oprávnění. Tato technologie umožňuje výrobcům, velkoobchodníkům a maloobchodníkům efektivnější interakci a přístup ke komplexním produktovým datům téměř v reálném čase. Studie IBM Europe Food Sustainability, kterou provedla společnost Morning Consult jménem IBM a byla zveřejněna v prosinci 2020, zjistila, že téměř polovina respondentů by koupila více ryb, pokud by jim byly poskytnuty ověřené a spolehlivé informace o jejich původu, bezpečnosti a produkci. Další průzkum IBM Institute for Business Value zjistil, že 79 procent dotazovaných spotřebitelů v několika zemích věří, že je důležité, aby značky při nákupu produktů nabízely záruky autenticity. Udržitelnost oceánů by se tak dočkala nové podpory.